søndag, september 18, 2011

Paleo kost

Jeg er startet på et lille nyt projekt. Jeg er begyndt at spise efter Paleo princippet også kaldet stenalderkost.

Paleo er kort for Paleolithic, som er betegnelsen for den periode vores forfædre var jægere og samlere. De spiste primært kød, fisk og æg fra dyr de selv fangede og sæsonprægede grøntsager, frugt, bær og nødder som de samlede. En Paleo diæt er ikke en kur men en livsstil, hvor man spiser efter de samme principper som dengang, tilpasset vores moderne samfund. Argumentet er at vores fysiologi og DNA stort set ikke har ændret sig siden vi var stenaldermennesker, og derfor stadig fungerer mest optimalt på en kost UDEN sukker, forarbejdet mad, kornprodukter og mejeriprodukter. Vores kroppe er designet til at indtage en kost bestående af naturlige, uforarbejdede fødevarer, og vores fysiologi og fordøjelsessystem er slet ikke udviklet til at kunne klare den raffinerede “mad”, der bliver spist i vores moderne samfund.

Jeg har i mange år haft problemer med min mave. Efter et utal af undersøgelser er jeg blevet stillet tilfreds med diagnosen irritabel tyktarm. Det betyder at der er ting jeg ikke kan spise. Hvis jeg er den mindste smule stresset går det direkte i maven. Derfor prøver jeg fra tid til anden nogle forskellige mad teorier. Det hjælper selvfølgeligt at jeg elsker at lave mad.

Nu har jeg så været på Paleo kost i en uge og kan allerede mærke små forbedringer.
- er mæt i længere tid
- har ingen voldsomme udsving i blodsukkeret
- er mindre træt
- er mindre oppustet

Jeg er i gang med en masse eksperimenter omkring hvad man kan lave inden for Paleo og i får selvfølgelig lov at følge med.

Ingen kommentarer: